Undersökningen av det okända innehållet
På olika vis undersökte de olika grupperna sina ämnen.
Dokumentationen sköttes nogsamt.
Naturligtvis!
En metod för att avslöja om något är fett.
En annan metod för att på säkert sätt kolla om de olika ämnena löser sig i varandra.
Nytt uppdrag!
E-kolven har ett okänt innehåll.
Ditt uppdrag är att ta reda på vad det är för innehåll. Du ska presentera hur du ska genomföra din undersökning med en plan. Efter godkännande av planen får du genomföra undersökningen. Därefter ska du dokumentera och utvärdera din undersökning skriftligt.
Lycka till med uppdraget!
Mervi
Sammanställning av undersökningen av okänt innehåll (kemi och fysik)
Naturvetenskaplig undersökning går ut på att få svar på en fråga eller bevisa ett påstående. För att göra detta genomförs mätningar och observationer. Det kan finnas faktorer som kan påverka undersökningens mätningar. De kallas för felkällor. För att få ett så korrekt resultat som möjligt bör felkällor undvikas. Om felkällor undvikits och undersökningen i övrigt är tillräckligt bra utformad så ska det vara möjligt för någon annan att göra undersökningen och då få liknande resultat. Källa: Nationellt ämnesprov i kemi, våren 2009
Nedan står vår arbetsplan för kemi/fysik-undersökningen.
Omgång 1
(Tänka själv, ENSAM!!!)
Av er föreslagna metoder:
- Titta på konsistensen.
- Beskriva hur det ser ut.
- Skaka om och observera vad som händer.
- Lukta på det.
- Hälla ut på en bricka och observera hur det ser ut då.
- Vända upp och ner på kolven. Se vad som händer då.
- Jämföra med andra vätskor.
- Elda på det.
- Köra ner en provsticka och röra om för att känna på konsistensen.
- Blanda med lite vatten.
- Löser de sig eller inte.
Omgång 2
(Parvis planering)
- Vad behöver du ha för materiel för att kunna genomföra de metoderna som du har valt för din undersökning.
- Motivera respektive metodval.
Ex. Om du ska elda vad är det då du ska observera. Hur ska elden avslöja vad det är för ämnen?
- Riskanalys. Skriv in i planeringen vilka säkerhetsåtgärder du måste vidta.
Vad skulle det kunna vara för vätskor? Vilka risker finns det med respektive vätska?
- Dokumentera allt du observerar. När du renskriver din labrapport kan du sålla bort information som du inte anser tillför någon ny fakta, har betydelse.
- ….
- ….
Omgång 3
(Genomförande av laborationen efter godkännande av läraren)
Omgång 4
(Resultatsammanställning, rapportskrivning med slutsatser, förklaringar av fenomen, utvärdering, förbättringsförslag)
Lycka till allesammans med ert nya uppdrag! Ska bli spännande att följa ert undersökningsarbete.
Mervi