Läxhjälp!
Kl. 15.30-16.30 i sal A22 med Gabriel och Marina.
Gör en föranmälan till din handledare.
DIOXINSKANDALEN!!! i Tyskland
Ovanstående är ett exempel på en aktuell nyhet som tangerar vårt nu pågående kemiavsnitt Organisk kemi.
Samla på dig nyheter som har naturvetenskapliga inslag så att du kan dra paralleller med skolämnena.
Bara ett litet tips från fröken Mervi en lördag i slutet på januari 2011 :)
En av höstterminens höjdpunkter - hjärtslagsdissektionen!
Ett systematiserat pillande och petande.
Vad är det här? Och vad är det här?
Gud vad äckligt! Usch!
Men vad spännande! Så många leenden, så mycket seriositet, blodigt allvar och SÅ mycket skoj!
Allt under ordnade former.
Suddig syn med glasögonen, men helt korrekt användande.
Niklas och Allan undersöker ett lammhjärtslag. Betydligt mindre än grishjärtslagen.
NEEEEJ!!! Allan vad gör du?!!!
Ja, jag vet att du bara skojade ;)
Är det svalget som Emma och Niklas tittar på?
Emma och Allan studerar luftstrupens konstruktion med broskringar.
Följande grupp med fyra medlemmar fick undersöka två hjärtslag, ett lammhjärtslag och ett grishjärtslag.
Intressant jämförelse!
Kanske var detta en broskring från... ja, varifrån? Vet du, kära bloggläsare som inte går i klass 8C2.
För alla i klass 8C2 vet :)
Här nedan undersöker Matilda, Anton och Gustav luftstrupen och lungorna.
Med hjälp av en vattenslang blåses lungorna upp.
- AKTA dig för returluften!!! Den kan lukta väldigt överraskande kosntigt.
Kan hända kommer det också skum.
Matilda blåser. Anton och Gustav tätar till kring slangens mynning inne i luftrören.
Undersökningen fortsätter.
Efterarbete!
Dokumentation, diskning och städ.
Monika hjälper till med efterarbetet.
Tre mycket nöjda vuxna! Vilken upplevelse för oss också! Vad bra dom jobbade!
Imponerande IGEN!
Biologifröknarna Mervi Kilpelä Smeder, Emma Larsson och fotografen Monika Sallander.
Övningsprovet gick ju BRAAAA!!!
Härligt!
Fler tävlingsfrågor med facit från tidigare års Teknikåtta finns på nedanstående länk:
http://teknikattan.se/pages/taevlingsfragor.php
Den vi gjorde idag var 2010 års uttagningsfrågor.
Lycka till på tisdag den 25 januari!
Jag håller tummarna för klassen!
Mervi
Dags för Teknikåttan!
Den här tävlingen passar er i klass 8C2!!!
http://teknikattan.se/

Lycka till i Teknikåttan!
Mervi
ARBETSPLAN FÖR KEMIAVSNITTET ORGANISK KEMI
Vecka 2-5 2011 kommer vi att jobba med organisk kemi. Kapitlet heter KOL.
Organisk kemi är kolföreningarnas kemi. Förr trodde man att det behövdes något levande (en organism) för att tillverka organiska ämne. Numera vet vi att dessa kan framställas i laboratorium och industrier.
Till vår hjälp använder vi PULS-boken sid 120-141. Eller PULS Fokus-boken sid 102-117. obs! Jag markerar Fokus-bokens sidor inom parantes i planeringen.
OBS! Du kan ladda ner mp3-filer så att du kan lyssna på texterna samtidigt som du läser från länken nedanför:
http://www.nok.se/nok/laromedel/seriesidor/p/PULS-Kemi-6-9/
Kapitlet innehåller mycket fakta, många nya begrepp och mycket för ögat osynligt. Vi kommer därför att jobba med symboler och formler som du absolut måste lära dig. Inledningen blir en repetition av det du har lärt dig av kemispråket tidigare. En del laborationer kommer att vara riskfyllda så du behöver alltid vara observant på vilken säkerhet som gäller samt vad du ska göra om olyckan är framme. Dessa säkerhetsmoment kommer vi naturligtvis att repetera.
Kunskapsredovisning:
Provet är fredagen den 4 februari 2011.
Tips för att höja dig till VG- och MVG-nivå:
Oavsett vilket NO-avsnitt vi jobbar med är det alltid viktigt att:
1. Skriva ner sina egna funderingar och tankar.
2. Följa och spara på nyheter som har kopplingar till vårt ämnesområde.
3. Samla på vardagsproblem som du upptäcker.
Repetition:
Sammanfattning och frågor s. 140-141 (s. 129)
DU!!!!
HAR DU TÄNKT PÅ EN SAK?!
du är levande, alltså en organism.
du består av väldigt många kolatomer.
från början var du väldigt få kolatomer.
till och med inga kolatomer alls.
Var kommer alla dina kolatomer ifrån?
Lycka till! Mervi
Vecka |
Tisdag |
Torsdag |
Fredag |
2
|
Analysmetoder med pH-sticka och doppelektrod. Genomgång och laboration
|
Kemiuppvärmning med kemiska tecken, formler m.m. s. 124 (s. 104-105)
|
Organisk kemi är kolföreningarnas kemi. Var finns de? s. 121-123 (s. 102-103) Erlend Loes dikt LIV |
3
|
Kolväten s. 125-128 (s. 106-109)
|
Praktisk övning: Bygga olika kolväten med molekylsatsen.
|
Råolja och miljöproblem s. 129-132 (s. 110-111) |
4
|
Alkoholer s. 133-135 (s. 112-114) Laboration: Elda alkoholer |
Karboxylsyror s. 136-138 (s.115)
|
Estrar s. 139 (s. 116-117) |
5 |
Eftermiddagslaboration kl 15.30 Estertillverkning.
|
Frågestund inför provet. |
Prov! |
6 |
TEMAVECKA!
|
||
7
|
SPORTLOV!
|
Olika analysmetoder
Vi tränade vidare på olika analysmetoder. Idag jobbade vi med pH-stickor och doppelektrod.
Om pH-värdet ligger mellan 1-6 är kemikalien sur. Om pH-värdet är exakt 7 är kemikalien neutral och om pH-värdet ligger mellan 8-14 är kemikalien basisk.
Surt innebär att det är överskott av vätejoner i kemikalien.
Basiskt innebär att det är överskott av hydroxidjoner.
Neutralt innebär att det är lika många väte- som hydroxidjoner.
Med hjälp av doppelektroden får man reda på om ämnet leder ström. Då vet man i så fall att det kan vara frågan om till exempel en saltlösning. När saltkristallerna löses i vatten går molekylen isär till två joner som är elektriskt laddade. Positiva natriumjonen och negativ kloridjonen.
Alltså är det svårt att exakt säga vilka ämnen som finns i E-kolven. Det som är MYCKET VIKTIGT är att man kan använda sig av olika analysmetoder och veta vad de visar på samt att komma på sätt att separera de två ämnena ifrån varandra.
Bra jobbat alla elever i klass 8C2!!!
Ni är uppfinningsrika och gillar att labba strukturerat vilket ger säkrare resultat.