Uppladdning inför Västkupp
Tävling pågår - Västkupp 2011



30 minuter återstår!
Hur ska det här gå?!
Skisser och idéer, men hur ska den konstrueras för att snurra av egen kraft efter igångsättning?!
Västkupp 2011
1. Simon P
2. Ninib
3. Danijel
4. Anton
5. Megi
Om någon av ovanstående inte kan eller vill följa med måste du meddela det till mig snarast. Jag har mobilnr 076-8487870
Reservlistan ser ut enligt följande:
6. Vega
7. Andreas
8. Hendren
9. Dea
Jag önskar få mobilnr till alla som ska vara med i tävlingen och som är reserver. Skicka via Facebook eller som sms till min mobil.
Bussen går från Lidköpings resecentrum kl 07.20 på måndag morgon.
Tävlingen börjar kl 09.30 på högskolan.
Byggtiden för konstruktionen är 77 min.
Lunch bjuder högskolan på.
Uppvisning/final är på eftermiddagen.
Medtag fika och/eller fikapengar.
Tävlingen pågår till kl 15.00.
Bussen hem går från Trollhättans resecentrum kl 15.30.
Vi är hemma i Lidköping kl 16.30.
Klasskamraterna som inte följer med har en vanlig skoldag enligt schemat.
Ni som är kvar hemma: Håll både en och två stora tummar för klasslaget!
Spännande!
Mervi
Info om Västkupp på Högskola Västs hemsida:
http://www.hv.se/extra/news/?module_instance=2&id=7471
Pristutdelning Kängurutävlingen 2011

Nu närmar sig prisutdelningen!
Filmverket Skaraborg presenterar Sören Olsson
Torsdagen den 5/5 KL 19 kommer Sören Olsson till De la Gardieskolans aula och berättar om hur det är att vara författare och filmskapare.
Passa på att möta en kändis.
-JAAAAA! Det är ju han som har skrivit Sune-böckerna. Det vet la du!!!

Västkupp på Högskolan Väst
Ett lag på fem personen från klassen får deltaga.
Hur vi ska gå till med uttagningen av de fem personerna som får representera klassen avgör jag. Alla i klassen har chansen att bli uttagen, alla i klassen ska få träna inför finalen i Västkuppen. Jag berättar mer imorgon.
Men, men, vi har ett litet bekymmer. Bara ett litet. Hur tar vi oss till Högskolan Väst som ligger i Trollhättan?
Vi får planera vidare imorgon!
Sov nu gott allesammans!
Mervi
Lördagsgodis till klass 7D1!

Varsågoda! Låt er smaka.
På måndag, den 2 maj, är det dags för bowling. Kl 13.50 är det samling i Bowlinghallen. Vi bowlar mellan kl 14-15. Om du vill köpa någon fika där så är det ok för oss. Jag och Markus kommer att vara med er där.
Det ska bli roligt!
Ha nu en riktigt skön lördag!
önskar Mervi och Markus
Från stålstång via stålull till järnfilspån in i elden - lab



Från massivt kopparrör till kopparpulver.


Observera färgskillnaderna på kopparpulvret på burkens gängning och pulvret som har ligger i burken.
1. Varför tror du att det är skillnad i färg?
2. Hur reagerar olika kompakta ämnen när de värms upp?
I väntan på nästa fyrverkeri





Elevinitiativ - Kan vi få elda olika ämnen?
- Ni behöver också få utbildning på hur ni ska hantera brännaren innan ni har demolabben.

Ren gasollåga.

Simon och Erik förbereder demolabben.







Dagens kemispråk - från en ryss till grekiska räkneord
Vi började med att titta på periodiska systemet som ryssen Mendelejev var upphovsman till.
Mer fakta om Mendelejev hittar du på Wikipedialänken http://sv.wikipedia.org/wiki/Dmitrij_Mendelejev

Därefter hade vi genomgång av atomer, molekyler, grundämnenas färger, atomnummer, kemiska tecken, kemiska föreningar med mera.
Faktiskt en ganska ny form av tänkande som ni inte tycka vara vana vid från no:n från mellanstadiet. Men vad snabbt ni lärde er.
Roligt med lite färg på en lektionerna :)

Som avslutning på lektionen fick ni bara en minut för att plugga in grekiska räkneord. Därefter var det omedelbart förhör en åt gången i helklass, framlänges och baklänges, från svenska till grekiska och grekiska till svenska.
Oj, vad duktiga ni var!

Nu kanske ni kan grekiska räkneord i sömnen också :)
Mervi
Eldläxa v12
Denna vecka jobbar vi med Eld i kemin.
Läs följande sid 22-31 (sid 18-25 i Puls fokus-boken) till fredag då vi har läxförhör motsvarande Minns du-frågorna på sid 31.
"Brinn" för att studa kemi;)
Mervi
Brådskande!!! TÄVLING! OBS! senast 7 mars!!!
Förrä våren deltog elever spontant i en tävling arrangerad av Vetenskapsrådet. Nu är det dags igen spontantävling. Möjligheten att VINNA!!!
Då, år 2010, skrev en elev på Fredriksdalskolan ihop en kort och kärnfull arbumentering. Hon VANN tredje pris! En digitalkamera! Not bad at all!
Denna har vi fått tipset till oss vetenskapsfestivalen arrangerar en tävling om att Skapa Nya Ord.
Kolla in länken nedan och skicka in ditt bidrag. Lycka till önskar Mervi!
Saknar du ett ord? Hitta på det själv!
Vetenskapsfestivalen 2011 handlar om kreativitet. Ett sätt att uttrycka kreativitet är genom att prata och skriva. Men en del tror att vårt svenska språk är fattigt på ord. Det är helt fel! Språket är ju ditt och mitt, och vi kan själva se till att tillverka nya ord. Just det är uppgiften i årets skoltävling: att hitta på ett nytt svenskt ord.
Deadline: 7 mars!
För information se: http://www2.goteborg.com/flash-vetenskap/Vetfest_tavling_2011.pdf
Kängurutävlingen

Den 17 mars är det 2011 års Kängurutävling. Klassen är anmäld och alla som vill delta är välkomna att så göra. Jag har försökt att få tag på tävlingsfrågorna på andra språk än bara svenska då tävlingen är internationell men tyvärr jag har inte lyckats. Den svenska distributören klarade inte av det i år då förfrågan är ny.
Efter att ha funderat ett tag kom jag på att leta på finska. Det var så jag hittade den finska skolans hemsida. Kolla gärna in den länken. Det är spännande att testa på att lösa uppgifter på ett annat språk än vårt ordinarie undervisningsspråk svenska.
Kanske kan du som har ett annat modersmål än svenska söka på kängurutävling på ditt språk precis som jag gjorde på finska. Det var så jag hittade den engelska versionen och den finska.
Kolla in länken nedan och välj där Benjamin problems på engelska som är för skolår 5-7.
Skulle du klara den finska versionen... WOW!!! Vad imponerad jag skulle bli!
http://www.mayk.fi/kenguru/problems
När det är dags för oss att göra 2011 års kängurutävling den 17 mars kommer du att naturligtvis få problemen på svenska :)
Mervi
Entrepenöriellt lärande
Vad gör dom?!
När dagens uppgifter, manus och flödesscheman, är klar innan deadline.
Just nu finns det inte några videokameror.
Med vetskapen om att när det finns videokameror så kommer tillgången att vara max 30-40 min per grupp.

Johan har plockat fram sin mobilkamera. Isak regisserar med hela handen.

Ninib diskuterar scenen med Simon.

Andreas kliver in på scenen. Erik står och väntar i kulisserna.
Ja, vad gör eleverna när de stöter på problem i skolan, när det inte finns materiel som behövs för att avancera vidare med projektarbetet. JO, de fixar fram eget materiel. Det klart att det är helt ok att filma i skolan. Nu är det definitivt helt ok. Perfekt att provfilma och se hur tidsschemat håller.
PROFFSIGT!!!

Vad nöjda eleverna är med sin provfilmning! Vad bra det blev!!!
Dea, Vega, Anna och Megi agerar i filmen och Anton är kameraman.

Och nu när både dagens uppgifter är klara och extrauppgiften med första träningsomgången samt provfilmningen... Ja, vad gör man då?!
Vi lyckas hitta en ledig dator till gruppen och eleverna kommer på att de kan börja titta på hur MovieMaker fungerar. Mycket bra initiativ!
Det kallar jag för företagsamhet!!!
Bra jobbat idag hela klassen!
Vi ses på torsdag igen med Dizza Tobak-projektet!
Imorgon är det dags för friluftsdag. Må gott och väl!
Nicklas, Markus, Louise, Jonas och Mervi