Kängurutävlingen

Den 17 mars är det 2011 års Kängurutävling. Klassen är anmäld och alla som vill delta är välkomna att så göra. Jag har försökt att få tag på tävlingsfrågorna på andra språk än bara svenska då tävlingen är internationell men tyvärr jag har inte lyckats. Den svenska distributören klarade inte av det i år då förfrågan är ny.
Efter att ha funderat ett tag kom jag på att leta på finska. Det var så jag hittade den finska skolans hemsida. Kolla gärna in den länken. Det är spännande att testa på att lösa uppgifter på ett annat språk än vårt ordinarie undervisningsspråk svenska.
Kanske kan du som har ett annat modersmål än svenska söka på kängurutävling på ditt språk precis som jag gjorde på finska. Det var så jag hittade den engelska versionen och den finska.
Kolla in länken nedan och välj där Benjamin problems på engelska som är för skolår 5-7.
Skulle du klara den finska versionen... WOW!!! Vad imponerad jag skulle bli!
http://www.mayk.fi/kenguru/problems
När det är dags för oss att göra 2011 års kängurutävling den 17 mars kommer du att naturligtvis få problemen på svenska :)
Mervi
Entrepenöriellt lärande
Hela dagen har ägnats åt projektarbetet Dizza Tobak. Eleverna i sjuan har med tidspress fått jobba med olika deluppgifter för att förverkliga filmbidraget som ska vara klart senast fredag.
Dagens uppgift har varit att göra klart manus och flödesscheman. Vi smygtittar på hur några grupper skapar tillsammans. Hur kreativa är dom egentligen? Hur jobbar dom?
I grupprummet diskuterar Pernilla, Marcus, Andrea och Viktor för fullt.

Diskussionens viktiga synpunkter förs ner som anteckningar i flödesschemat, där varje scen preciseras i tidslängd, rekvisita med mera. Andrea och Victor ser till så att allt kommer med i schemat.

Flödesschema är ett mycket viktigt verktyg för att organisera filmskapandet på ett effektivt sätt.

Inte vet jag hur inslaget kommer att vara i Dizza Tobak TV:n. Kanske bara ett enkelt:
-BLÄÄÄ! för tobak! med programledarna Christine och Alma.

Spontanitet i trappuppgången. Dizza Tobak rap!!!
Här i klassen finns oanade talanger som nu kommer till sin rätta.
Synd att jag inte var redo med en videokamera. För det var bra, Teodor och Jafiet!!!
I bakgrunden passerar Anton som statist i trappan.

Många kreativa krafter in action idag. Bra jobbat, klass 7D2!!!
Vi fortsätter med filmprojektet på torsdag.
Ha det riktigt roligt på friluftsdagen!
Nicklas, Markus, Louise, Jonas och Mervi
Dagens uppgift har varit att göra klart manus och flödesscheman. Vi smygtittar på hur några grupper skapar tillsammans. Hur kreativa är dom egentligen? Hur jobbar dom?
I grupprummet diskuterar Pernilla, Marcus, Andrea och Viktor för fullt.

Diskussionens viktiga synpunkter förs ner som anteckningar i flödesschemat, där varje scen preciseras i tidslängd, rekvisita med mera. Andrea och Victor ser till så att allt kommer med i schemat.

Flödesschema är ett mycket viktigt verktyg för att organisera filmskapandet på ett effektivt sätt.

Inte vet jag hur inslaget kommer att vara i Dizza Tobak TV:n. Kanske bara ett enkelt:
-BLÄÄÄ! för tobak! med programledarna Christine och Alma.

Spontanitet i trappuppgången. Dizza Tobak rap!!!
Här i klassen finns oanade talanger som nu kommer till sin rätta.
Synd att jag inte var redo med en videokamera. För det var bra, Teodor och Jafiet!!!
I bakgrunden passerar Anton som statist i trappan.

Många kreativa krafter in action idag. Bra jobbat, klass 7D2!!!
Vi fortsätter med filmprojektet på torsdag.
Ha det riktigt roligt på friluftsdagen!
Nicklas, Markus, Louise, Jonas och Mervi
Bra prestationer!
Snart är ni framme vid ert stjärnmål :)
Då är det dags för en mycket trevlig klassaktivitet.
Mervi
Startdagen på temaveckan

Jag såg hur era artiklar växte fram på datorerna.

En massa text.

En massa symboler.
Ni klarade dagens arbete bra. Ju mer personliga texter ni skriver, ju fler egna ord, egna förklaringar, desto bättre blir det. Bra jobbat!!!
Intressanta diskussioner på redovisningen.
Mervi
Förra årets Dizza Tobaks-film från klass 7B1 Fredriksdal
http://www.dizzatobak.se/rokning-forstor-pa-manga-satt/#
Gå in på länken ovan så får ni se Fredriksdals bidrag år 2010.
Titta på alla de andra skolornas bidrag också.
Hämta inspiration!
Mervi
Gå in på länken ovan så får ni se Fredriksdals bidrag år 2010.
Titta på alla de andra skolornas bidrag också.
Hämta inspiration!
Mervi