Läxhjälp!
Kl. 15.30-16.30 i sal A22 med Gabriel och Marina.
Gör en föranmälan till din handledare.
Tävling på gång!!!

Att göra reklam för något handlar inte bara om att göra en sida i en tidning, en reklamfilm eller en broschyr. När du och din klass tänker på hur ni vill få unga människor att hålla sig ifrån att börja snusa och röka – tänk annorlunda och utanför ramarna.
Kolla in förra årets filmbidrag.
Lycka till!
önskar Mervi
Läxförhör nr 2 av 3 Syror, baser och salter
(Sicken konstig NO-fröken som lägger ut läxförhöret i förväg på bloggen ;) undrar varför hon gör på detta viset?!)
- Vad är skillnaden på en syra och en bas?
- Skriv namnet på en stark syra.
- Skriv namnet på en svag bas.
- Hur bildas ett salt?
- Vad betyder varningssymbolen nedan?
Lycka till på kemiförhöret imorgon!
Önskar kemifröken Mervi
ARBETSPLAN FÖR VATTEN-kapitlet i kemin
Nu kommer vi att jobba med Vattenkapitlet v 2-5. Vi använder PULS-boken, sid 72-93. Om du har PULS Fokus-boken ska du läsa sid 68-85. Du kan ladda ner inlästa texter på följande länk:
http://www.nok.se/nok/laromedel/seriesidor/p/PULS-Kemi-6-9/
Du kommer att ha få redovisa dina kunskaper per vecka i form av läxförhör på fredagar.
v. 3 PULS sid. 72-79 PULS Fokus-boken sid. 68-73
v. 4 PULS sid. 80-84 PULS Fokus-boken sid. 74-77
v. 5 PULS sid. 85-93 PULS Fokus-boken sid. 78-85
Mål att uppnå i kursen Syror, baser och salter.
Känna till
· pH-skalan samt sur-, neutral-, samt basisk reaktion.
· Den kemiska skillnaden mellan syror och baser.
· Hur ett salt bildas.
Kunna
· Använda olika indikatorer.
· Namnge de tre vanligaste starka syrorna och två baser.
· Ge exempel på några svaga syror och deras användningsområden.
Övergripande mål att uppnå:
· Kunna handha kemikalier och laboratorieutrustning på ett riktigt och säkert sätt.
· Kunna varningssymboler och riskbedömningar.
· Erhålla experimentell vana och förstå försök.
Lycka till med all fakta om vatten, syror, baser och salter! Mervi
Arbetsplan i matematik kapitel 4, taluppfattning
Hej alla elever i 7D2 med föräldrar!
Nu är det dags för kapitel 4 som är den sista i mattebok A.
Må 40 min
Ti 40 min
On 40 min
Fr 40 min
MÅL:
- Att kunna vardaglig division.
- Att förstå och kunna använda uttrycket ”per person”
- Att förstå vad som menas med jämförspris.
- Att kunna räkna ut jämförspris.
- Att kunna räkna ut medelvärde.
- Att kunna undersöka delbarhet.
Nedan ser du min planering för genomgångar. Om du och dina pluggkompisar behöver någon annan genomgång be mig. Vi kommer också att ibland ha någon form av praktiskt arbete.
|
Må |
Ti |
On |
Fr |
Läxa |
2
|
Multiplikationsträning |
Division i vardagen s. 146-147 |
Division och pris per person s. 134-135 |
Division och att rita hjälpfigurer s.136-137 |
Gör klart enligt lektionsplaneringen. |
3
|
Multiplikationsträning |
Jämförspriser s.138-139 |
Jämförspriser fortsättning s.140-141 |
Medelvärde och delbarhet s.142-143 |
Gör klart enligt lektionsplaneringen. |
4
|
|
Diagnos kap 4 |
Kanal 1
|
Kanal 1 |
|
5 |
Kanal 1
|
Prov |
|
|
|
6 |
TEMAVECKA
|
||||
7 |
SPORTLOV
|
Tisdagen den 1 februari 2011 är det dags för prov.
Ny planering får du efter sportlovet.
Önskar dig en vacker och vintrig januarimånad med en massa dividerande ;)
Mervi