Undersökning av en levande organism!

Imorgon bitti har ni, kära elever, i klass 8C2 möjligheten att undersöka en före detta levande organism. 

Du vet faktiskt inte vad det är. Inte ens när du ser den.

Din uppgift är:

1. att identifiera den efter din bästa förmåga.
2. att dokumentera det du ser.
3. att du gör en plan för hur du ska gå tillväga.
4. att skriva in i dina egna frågeställningar.


Använd din fantasi! Väck din nyfikenhet!


Frågetecken


Fotot är lånat från http://tjoller.se/fragetecken/.

Vad kan det vara för levande organism som du ska undersöka imorgon på första lektionen?

Sov nu gott! Imorgon får du chansen att skriva en planering och därefter utföra din undersökning.

Mervi och Emma






Läxa om andning och andningsorganen!

Fakta om andning till fredagen den 15 oktober.
Läs sidorna 265-271 i biologiboken.
Plugga in sammanfattningen av kapitlet.
Svara på frågorna.
På fredag andas vi ut! Då är veckan slut! :) Mervi

Fiskdissektion på gång framöver!


Patrik och Hugo håller på att planera en undersökning i biologi.
När de har presenterat sin plan kan de genomföra dissektionen.

I planen ska det ingå:

Vad de vill undersöka?
Varför?
Hur?
Säkerhet!
Etik och moral!

Den här gäddan hade kunnat bli dissikerad idag, men
kanske var den här bortlovad till Frankrike eller något annat ställe där gäddan anses vara en delikatess.
Så den halvmeter långa besten fick ligga kvar i sin islåda.





Fiskmottagningen på Matrosgatan 7, tfn 0510-67837

Jag har beställt fisk för avhämtning till nästa vecka.

Kanske blir det dissektion nästa vecka.

Vi får se hur planera går.

Mervi


Mervis mailadress:


[email protected]

NO-omdömena

Nu är omdömena i No inskrivna på skola24. Kolla in via skolans hemsida.

Vi ses imorgon!
Mervi

Teknikåttan 2011 - en tävling!

Kan detta vara något för oss?! Spana in, så snackar vi om det i veckan.


Teknikåttan


Vi ses på tisdag!

Önskar er alla en skön söndag! Mervi

Biologiboken - mp3-filer

Klicka på biologiboken nedan och sedan vidare till mp3-filer eller så klickar du på länken nedanför. Då kommer du vidare till ljudfiler som du kan lyssna på direkt. Att lyssna samtidigt som du läser texterna är bra för att lättare komma ihåg vad du har läst.



http://www.liber.se/Kampanjer/Grundskola-kampanj/Spektrum/Spektrum-Biologi/Spektrum-Biologi-mp3/


Tips från Mervi!


Föräldrarmöte!

Vad trevligt det var att få möta alla era föräldrar i onsdags kväll!

Mervi

Fredriksdalskolans hemsida



Fredriksdal-2.png


Kolla alltid in skolans egna hemsida för information!

Till exempel om orienteringen på torsdag.

Vi ses i skogen!

Mervi


Matspjälkning och andning


Just nu håller vi på med matspjälkning. Bakterieodlingen är avslutad för tillfället.

Inom kort kommer vi in på andning också.

Här håller tjejerna på med att rita av överkroppen och namnger alla organens namn.

De beskriver vad som händer med vilket näringsämne i respektive organ.

Det är viktigt att använda sig av ordet enzym och att namnge näringsämnen.

Till exempel:

 "Enzymerna som finns i magsaften spjälkar proteinkedjorna till kortare kedjor som kallas för peptider."


Emelie, Keren, Elin och Sanna.

Att måla och rita är ett sätt att förstärka minnet.

Bra jobbat, tjejer!


Bakterieodling del 5 av 5


Vad är detta? Ett stekt ägg eller vadå?!

Stekt ägg eller bakterieodling? Foto: Mervi Kilpelä Smeder

Det visade sig att i Hugo och Patriks petriskål hade näringslösningen tagit slut.

Undrar vad det kan betyda?

Näringslösningen är slut. Foto: Mervi Kilpelä Smeder

En ytterligare närbild av samma odling.

Bakterier i närbild. Foto: Mervi Kilpelä Smeder

Det är spännande att titta på vad som har förändrats efter 10 dagars odling.

Simon och Emil har valt en stereolupp för att spana in sina odlingar.

Simon och Emil kollar in sin odling.

Albrita och klasskamraterna börjar experimentera med ljussättningen för att få en bättre bild i stereoluppen.



Ibland är det bäst med ljus uppifrån, ibland nerifrån eller bara dagsljus.

Reglering av stereoluppens ljussättning.

Ratten för stereoluppens olika alternativ för ljussättning hittades av gänget.

Bra jobbat!

Nedan spanar Gentiana in sin odling som hon har ihop med Allan.

Gentiana studerar sin odling.

Nedan ännu en odling med nånga olika sorters odlingar.

Det ludna tror vi är olika former av mögelsvampar.




Närbild av bakterieodling. Foto: Mervi Kilpelä Smeder

Snyggt eller hur!

Det luktade... illa. Vi undvek att öppna petriskålarna med tanke på att vi inte visste vad vi odlade. 

Närbilderna på odlingarna togs efter lektion och delvis utomhus.

Närbild av bakterie- och mögelodling. Foto: Mervi Kilpelä Smeder

En annan upptäckt var att petriskålens lock var täckta med vattendroppar på insidan.

Några tänkte genast på laborationen med plastpåsen runt handen. Plastpåsen blev också blöt på insidan. Handen svettades. Levande organismer, liksom våra egna celler, frigör vatten i samband med förbränning, cellandning.



Vore jättespännande att lära sig mer om hur man kan identifiera olika bakterier och mögelsvampar.

Kanske är det någon i klassen som kommer att jobba med mikrobiologi i framtiden!


Bakterieodling del 4 av 5

Jämförelser av samma bakterieodling.

5 dagar efter preparering

Två olika bakterier eller vad är det? Foto: Mervi Kilpelä Smeder



Cirka 10 dagar senare är näringslösningen täckt av något gult.



Tänk om vi kunde få hjälp av någon riktig expert på bakterieodlingar.

Vad har hänt i våra odlingar?

Vi gissar och tror så länge.


Bakterieodling del 3 av 5

Fokuserad Joakim fångad mitt i stereoluppen.

Joakim har valt att titta med stereoluppen.

Mikroskopet ger en alldeles för stor förstoring.

Mikroskop

Med stereoseendet kan man få en effekt som inte är möjligt med mikroskopet.

Är det någon som kan komma på vad det är?



Stereolupp, perfekt, idag!


Bakterieodling del 2 av 5

Elias och Anton har kul och fyndar bkaterier och andra mikroorganismer.

Hahaa! Tänk att det kan vara så kul med NO.

Elias i full inlevelse. Bakterieprov samlas in från tungan.

Här ser ni resultatet efter 5 dagars odling.

Snyggt eller hur!




Här ovan syns Elias och Antons fyra olika sektorer med fyra olika organismer.



Vad är denna ludna runskriftsgubbe?!

Kan någon svara på det?


Bakterieodling del 1 av 5

Vi fick tio petriskålar med näringslösning av NO-läraren Elinor Hultberg. Tack!

Dessa hade visserligen redan stått ett par dagar, men vi ville testa om vi kunde odla våra egna bakterier.

Insamlingen påbörjades.

Anton samlar material från kinden.

Två och två fick eleverna samla prover genom att skrapa tändstickans ända mot något valfritt.

Elias i full inlevelse. Bakterieprov samlas in från tungan.

Bra läge att skoja till den superseriösa bakterieodlingen.

Tändstickan skulle sedan skrapas försiktigt mot näringslösningen i ett för eleven känt mönster.



Efter preparering var det viktigt att eleverna märkte upp de fyra olika sektorerna med olika prover.

Petriskålarna tejpades ihop för att vara så isolerade som möjligt under själva odlingen.



Det här blir riktigt spännande att följa. Vad kommer att hända i skålarna?

Toppenstämning!

Helnöjd Patrik med Anton och Gustav

Stolta!

Stolta Allan och Gentiana.

Febril aktivitet och sprudlande glädje.



Nu är alla petriskålar preparerade och förseglade med tejp.

Skålarna placerades ovanpå kylskåpet i förhoppning om att temperaturen skulle vara lite högre än själva rumstemperaturen då kylskåp avger värme till omgivningen.



Dags att läsa det som står skrivet om bakterier i boken.



Sidorna 16-26 och 257 är bra extraläsning som dessutom kanske kan hjälpa oss att identifiera vilka bakterier det skulle kunna vara.


RSS 2.0