Bakterieodling del 1 av 5
Vi fick tio petriskålar med näringslösning av NO-läraren Elinor Hultberg. Tack!
Dessa hade visserligen redan stått ett par dagar, men vi ville testa om vi kunde odla våra egna bakterier.
Insamlingen påbörjades.
Två och två fick eleverna samla prover genom att skrapa tändstickans ända mot något valfritt.
Bra läge att skoja till den superseriösa bakterieodlingen.
Tändstickan skulle sedan skrapas försiktigt mot näringslösningen i ett för eleven känt mönster.
Efter preparering var det viktigt att eleverna märkte upp de fyra olika sektorerna med olika prover.
Petriskålarna tejpades ihop för att vara så isolerade som möjligt under själva odlingen.
Det här blir riktigt spännande att följa. Vad kommer att hända i skålarna?
Toppenstämning!
Stolta!
Febril aktivitet och sprudlande glädje.
Nu är alla petriskålar preparerade och förseglade med tejp.
Skålarna placerades ovanpå kylskåpet i förhoppning om att temperaturen skulle vara lite högre än själva rumstemperaturen då kylskåp avger värme till omgivningen.
Dags att läsa det som står skrivet om bakterier i boken.
Sidorna 16-26 och 257 är bra extraläsning som dessutom kanske kan hjälpa oss att identifiera vilka bakterier det skulle kunna vara.