ÄKTA STUDS!
Alltså det här med mp3!!!!!!
Har inte vi en regel på skolan om att det ska vara mp3-fritt på lektionerna!!!
Fast det klart, en del jobbar faktiskt riktigt bra med musik i öronen.
Egen idé - innovativt - eget initiativ
Eget experimenterande som ledde till en upplevelse för hela klassen.
Upptäckten drog till sig klasskamraterna.
Nyfikenheten är en stor drivkraft i lärandet.
Fler strömmade till för att spana ner i mikroskopet.
Vad är detta?
En bit papper.
Spana in bilden, du också, i mikroskopet. Varsågod och dyk ner!
Eleverna fascinerades av att det var så mycket luft mellan fibrerna.
Den svarta nålen i bilden är ett hjälpmedel i mikroskopet för att man lättare ska kunna orientera sig.
TIPS till alla elever! Rita av det du ser.
Då kan du lättare diskutera det du ser med andra som också tittar ner i mikroskopet.
Mikroskopering!
Ett delmål i biologiavsnittet om celler är att kunna hantera ett mikroskop.
Alla tränar för fullt och fascineras av de olika färglagda vävnaderna som förstoras.
Samarbete!
Olika sorters vävnadsprover från människor.
Exempelvis tvärsnitt av muskelvävnad.
Ett annat delmål är att kunna storleksordna begreppen cell, vävnad och organ.
Cellerna är de minsta byggstenarna i ett organ. Vävnader är bitar av organ.
Bitar som består av ett antal celler, till exempel ett snitt av en muskel.
Här är kanske tvärsnitt av tarmvävnad i fokus.
Minsta förstoringen först, ratta med stora ratten.
Sedan den näststörsta förstoringen och försiktig rattning med lilla ratten.
Slutligen den allra största förstoringen. Pytteliten rörelse med ratten.
Det ser verkligen proffsigt ut.
- DU TAR INTE ETT FOTO NU!!!
- INTE ETT FOTO UTAN KEPS!
-Okej då!
Ett regelbrott till som skolfröken Mervi tillåter för stunden.
Med keps på mikroskoperas det ännu bättre :)
Fotoreportage av en stolt biologifröken Mervi
Arbetsplan för biologiområdet CELLEN
Läs sidorna 238-249, svara på frågorna som finns på sidorna 244 och 248.
För textuppläsning kan du gå in på nedanstående länk. Du kan också ladda ner textuppläsningen på din mp3-spelare.
http://www.liber.se/Kampanjer/Grundskola-kampanj/Spektrum/Spektrum-Biologi/Spektrum-Biologi-mp3/
Följande kriterier gäller för godkänt:
1. Du ska kunna ge exempel på några olika celler med namn och kunna skissa dem.
2. Du ska kunna storleksordna cell, vävnad och organ, samt förklara skillnaden mellan dessa.
3. Du ska kunna förklara hur cellen är uppbyggd och rita den.
4. Du ska kunna förklara hur cellen tillverkar energi och vad den här processen heter.
5. Du ska veta vad det heter när cellerna blir fler.
6. Du ska kunna förklara på ett ungefär vad cancer är.
7. Du ska kunna ge något exempel på hur olika organ samarbetar.
8. Du ska visa att du tränar på att mikroskopera, samt att du lyckas få fram en skarp bild.
På fredag den 17 september är det dags för dig att redovisa vad du kan om celler och mikroskop.
Lycka till med alla celler!
Mervi
Allan Taher
Hej jag heter Allan Taher och går i klass 8C2. Min dröm är att bli Doktor/Kirurg. För att nå dit måste jag läsa 1 år till på högstadiet och 3 år på gymnasiet. Sen läser jag vidare tills jag får min examen. Jag ska läsa naturkunskap på gymnasiet. Först ska jag läsa 3 år till sjuksköterska på gymnasiet,efter det då ska jag läsa vidare till kirurg. Jag tänkte läsa tre år till sjuksköterska. Det är bra för att då behöver inte jag ha svårt med att söka sommarjobb . Jag har alltid viljat bli doktor för min mamma var sjuksöterska i hemlandet så det ligger i blodet. Jag hängde alltid med min mamma till jobbet och kollade runt var andra gjorde och vad hon gjorde , det är ganska inspirerande. Min mamma är sjuksöterska här i Sverige också. Jag ska verkligen jobba hårt för att nå mina mål. :)
På Chalmers testodlar man kött!!!
Visserligen konstgjort kött men ändå. Man har tagit muskelceller som man har placerat i näringslösning. Där sker celldelning som vanligt. Mängden muskelceller ökar. VIPS, har man odlat fram en köttbit!!!
Fascinerande.
Man ser det här som ett sätt att lösa problemet med öka djurbesättningarna i världen för att försörja den ökande befolkningen på jorden. Men också det att vi människor äter större andel kött i förhållande till mängden vegetabiliska föda (grönsaker och spannmålsprodukter) än tidigare.
På GP:s hemsida fanns den 1 september 2010 en liten notis om detta. Kolla in den via ett klick på länken nedanför.
http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.436537-chalmers-odlar-kott