Grovplan i NO klass 9C2

Vi har idag planerat när under läsåret vi ska jobba med vad för att hinna med alla resterande NO-moment.

OBS!
Detta är en preliminär planering.

 

v. 34 – 38 Sex och samlevnad 

v. 38 – 40 Astronomi 

v. 41 – 43 Evolution 

v. 44 – 47 Genetik 

v. 48 – 50 Atomfysik 

v. 2 – 4 Energikällor 

v. 5 – 9 Periodiska systemet 

v. 10 – 13 Miljökemi 

v. 14 – 17 Nervsystemet 

v. 18 – 19 Etologi 

v. 20 – 22 ”Läsa-upp-betyg”

                 Fördjupning för VG- MVG-nivå, repetition för G-nivå.



Det kommer säkert att bli förändringar under arbetets gång.
Mycket är det att jobba igenom men vi kommer att bli så allmänbildade.

Riktigt charmigt nördiga ;)


Inlämningsuppgift

Okej, alla elever i klass 9C2, vad var det för film? Den där filmen "Knullar fiskar".

Din uppgift till måndagen den 13 september nästa vecka är att skriva en kort beskrivning av filmen. Minst en halv A4-sida. Ta med den till provtillfället.

Visst var det en bra film :) 

Knullar fiskar?

Bild till filmen

-VAD är det för film? undrade eleverna när de klev in i den för tillfället mörklagda filmsalen.

Redan första scenen fångade in klassen i en total tystnad.

Inte en blick släppte duken.

Hur kan en tysk film fånga ungdomar?

(Fotot ovan är lånat från Svenska Filminstitutets länk för Film i skolan. Klicka på fotot så kommer du dit.)

 


Snoppar, snippor...

... i lera.

             Bollar, kulor, stavar och en polkagris.                                 Svart, blå, rödgrön, bara grön. Färgen kan säkert variera. Eller varför inte vit. 




                             Titt upp!                         Röd och svart.


Klicka på fotona. De går att förstora.

Det här är en övning för att lära sig namnen på de olika delarna av genitalierna (könsorganen).

Mycket fnitter var det ;) Och mycket nogsam skulpturering. Skapande skola :)


SEX OCH SAMLEVNAD - kriterier för godkänt

Följande sidor i biologiboken gäller för instudering s. 202-229

Du kan också ladda ner mp3-filer för motsvarande bok på länken eller bara lyssna direkt i datorn. 

http://www.nok.se/nok/laromedel/Hogermenyer-Laromedel/p/Puls/-Puls-6-9-/Puls-Biologi-6-9-i-mp3-format/

 

Om du vill lyssna på uppläsning behöver du ha en annan bok.. Hör av dig till mig så får du den andra boken.

 

Måndagen den 13 september ska du visa att du klarar G-kraven som är följande:

 

·        Du ska kunna namnge delar av könsorganen.

·        Du ska kunna delta i diskussioner om olika samlevnadsformer på ett respektfullt sätt.

·        Du ska kunna fakta om olika könssjukdomar.

·        Du ska veta vilka preventivmetoder som finns.

·        Du ska veta var du kan få hjälp.

·        Du ska kunna förklara hur en befruktning går till.

·        Du ska veta vilka hormoner som styr din kroppsutveckling från okönat foster till pojke eller flicka, vidare från barn till könsmogen ungdom.

 

   

Skissen är hämtad från http://anoraq.blogg.se/images/k_rlek.jpg



Lycka till med pluggandet om sexlivet och samlevnaden! 

Mervi


Vad kan du om sex och samlevnad?!

På måndag, 13 september, ska du redovisa vad du kan i ämnet. Du kanske undrar, hur då?!

Skriftligt eller muntligt, så klart. Kanske du och någon kompis vill redovisa i form av en presentation för klassen... eller Power Point eller...

Ja, vad tycker du?

OCH om du undrar vad som krävs för G så skrev vi upp det i våras. Har du tappat bort det kolla med en kompis, kopiera. Vi kommer också att titta på kriterierna igen, men kolla själv först. OCH minns också hur det gick på det första delprovet. Kunde du anatomin för genitalierna (könsorganen)? Om du kunde anatomin behöver du inte redovisa det nu.

Berätta för mig hur du vill redovisa!


Handledarträff på måndagar

Du som har mig som handledare träffar mig första gången på måndagen den 13 september kl 8.30 i grupprum B32 (i NO-preprummet).

Därefter träffas vi varannan vecka (udda veckor). Ta med din kalender så vi för att kunna få överblick över de uppgifter som ska lämnas in, prov med mera.

Välkommen!
Mervi

Arbetsplan i matematik kapitel 1 för klass 9C2

Hej!

Den här planeringen ska du också visa dina föräldrar .

 

Här nedan följer planeringen för kapitel 1.

Du fortsätter med läromedlet Möte med matte, E-boken.

 

Må 50 min

Ti  50 min

To 60 min

 

OBS! Läxan är att göra klart enligt planeringen.

 

v.34-38 kommer vi att jobba med kap 1 som handlar om propotionalitet, algebra och talhantering.

MÅL:            

  • Att få insikt i hur propotionella sammanhang fungerar i praktiken.
  • Att gå djupare in i algebrans grunder och behärska förenklingar av algebraiska uttryck, som innehåller alla fyra räknesätten, paranteser och teckenregler.
  • Att hantera tal i olika former säkrare och att kunna se olika sätt att räkna med de fyra räknesätten.
  •  

Nedan ser du min planering för genomgångar. Om du och dina pluggkompisar behöver någon annan genomgång be mig. Vi kommer också att ibland ha någon form av praktiskt arbete.

 

 

Ti

To

Läxa

34

 

 

 

 

Algebra s. 18-19, 33

 

35

 

 

Uttryck i potensform

s. 20-21, 34

Kvadratrot s.22-23, 35

Propotionalitet s. 26-27

 

 

36

 

Jämförspriser s.14-15

Valuta

s. 28

Sträcka, tid och fart s. 30-31

 

37

 

Diagnos

Kanal 1 eller 2

Kanal 1 eller 2

 

38

Kanal 1 eller 2

Prov

Övningsprov NP del B1 2009

 

 

 

Tisdagen den 21 september gör du provet!

Ny planering kommer v 38.

 

Roligt att ha dig tillbaka och lycka till med studierna i höst! Mervi


Skolfotografering idag!

Så här kan vi ju inte ha det!!! Bena åt alla håll och kanter.




Nä, nu fixar vi till det!



Yes! Korsade ben blir snyggast!



Linda, svenska- och engelskaläraren med Camilla från internationella klassen är mycket nöjda med klassen.

Eleverna, är väldigt fina!

Linda Torbjörn och Camilla Löfnertz

Denna fotograferingsdag sken solen, en lätt vind blåste till i håret emellanåt.

Ja, ni var verkligen fina!

Mervi


RSS 2.0