Läxhjälp!
Kl. 15.30-16.30 i sal A22 med Gabriel och Marina.
Gör en föranmälan till din handledare.
Arbetsplan för NO-avsnittet Atom- och kärnfysik
Läs på följande sidor i din fysikbok PULS sid 230-249, PULS FOKUS sid 170-185
På s. 249 finns frågor till kapitlet, du ska göra fråga 1-11 på ”minns du”, om du satsar på vg/mvg bör du även göra fråga 1-5 på ”förstår du”.
Vi har följande veckor till förfogande för avsnittet: v. 2-5
Vår strävan med olika övningar och möjligheten att själv välja aktuell nyhetsstoff är att:
- Utveckla kunskap om grundläggande fysikaliska begrepp inom området atom- och kärnfysik.
- Utveckla kunskap om olika slag av strålning och dess växelverkan med materia och levande organismer.
- Utveckla förmågan att använda våra fysikkunskaper i diskussioner om konsekvenser av fysikens tillämpningar i samhället.
Betygkriterier:
G-nivå
1. Känna till atomens uppbyggnad.
2. Känna till vad som menas med isotop.
3. Kunna använda sig av atomnummer och masstal.
4. Kunna beskriva vad som menas med radioaktivitet.
5. Känna till alfastrålning, betastrålning och gammastrålning.
6. Kunna redogöra för en (gärna fler) tillämpning av radioaktiva ämnen.
7. Känna till riskerna med radioaktiv strålning.
8. Kunna beskriva vad som händer vid fission och fusion.
VG/MVG-nivå
- Kunna förklara hur fission utnyttjas i samhället.
- Kunna koppla samman fusion i ett ”ursprungs” sammanhang.
- Kunna använda dina fysikkunskaper för att värdera ställningstaganden i frågor som rör
miljö och hälsa.
- Kunna använda dina fysikkunskaper i situationer som för dig är nya.
OBS! Kolla in den separata MVG-uppgift.
MVG-uppgift
- Granska en argumentation/debatt rörande frågor om miljö, resurshushållning, hälsa eller teknik med hjälp av dina fysikkunskaper (och övriga kunskaper).
Debatten ska handla om något inom atom- kärnfysiken. För att få MVG krävs förutom att du själv tar ställning i frågan att du granskar de intressen och värderingar som ligger bakom olika ställningstaganden. Du ska dels lämna in 1-2 A4-sidor till mig, dels sammanfatta din granskning för övriga i klassen. Följande modell kan vara bra att följa;
1. Beskriv vad argumentationen/debatten handlar om? Vad tycker de inblandade
parterna?
2. Vilka intressen och värderingar ligger bakom de olika ställningstaganden?
3. Vad tycker du? Ta hänsyn till naturvetenskapliga, etiska och estetiska perspektiv.
4. Källhänvisning, vart har du hittat din argumentation/debatt?
|
Må |
Ti |
On |
Läxa |
2
|
Presentation av vårens innehåll i NO och Ma med nationella prov. Start på Atom- och kärnfysik. Genomgång: Materians minsta beståndsdelar, det vi inte kan se med blotta ögat, elementarpartiklarna. |
Utdelning av stenciler med övningsuppgifter. Genomgång och eget arbete. |
Genomgång: Hur olika grundämnens atomer ser ut enligt atommodellen. Antal protoner, neutroner i atomkärnan och elektroner i de olika energinivåerna (elektronbanorna). |
|
3
|
Repetition av atommodellen. Viktigt att du lär dig rita hur en atom är uppbyggd!
|
Genomgång: Vad händer då elektroner förflyttas mellan olika energinivåer? Lab. Snärta upp klisterkuvert – ljusfenomen. Extra genomgång på atomnummer, masstal, protoner, neutroner och elektroner.
|
De la Gardie - Open |
Läs på sid. 230-234 i PULS-boken.
Läs på sid. 170-174 i PULS FOKUS-boken. |
4
|
Radioaktivitet, alfastrålning och betastrålning. |
Gammastrålning Lab. Mätning av strålning och vad stoppar strålning? |
Varför är strålning farligt? Halveringstid Hur kan radioaktivitet utnyttjas? Läxförhör! |
Läs på sid. 235-241 i PULS-boken.
Läs på sid.175-181 i PULS FOKUS-boken. |
5 |
Två olika former av kärnreaktioner, fission och fusion.
|
Repetitionslektion |
Repetitionslektion Läxförhör! |
Läs på sid. 242-245, 248, 249 i i PULS-boken. Läs på sid. 182-185 i PULS FOKUS-boken. |
6 |
TEMAVECKA |
|||
7 |
SPORTLOV |
Strålande lycka till er alla med atomkraft!
Mervi
Badbollen som modell för en atom.

En badboll med diametern 1 meter kan fungera som en modell för storleksrelationerna mellan de olika elementarpartiklarna i atomen och all det tomrum som finns däri.
Tänk dig att atomens kärna med de tynga protonerna och neutronerna finns i badbollens mitt, atomkärnan. Dess storlek är som ett dammkorn. Elektronerna rörs sig mycket snabbt runt i olika banor omkring atomkärnan. Den yttersta banan är badbollens yta.
Textkälla:Fysik Lpo, TEFY
Bildkälla: http://twitter.com/JohannaSkobe
Nationella prov i matte
Torsdagen den 5 maj (v. 18) ska du göra del B1 och B2. Den första delen är utan hjälpmedel och du ska endast skriva svar. På den andra delen ska du redovisa hur du har kommit fram till svaret och du får ha hjälpmedel.
Onsdagen den 11 maj (v. 19) ska du göra del C. Du får använda hjälpmedel och ska redovisa dina uträkningar.
Del A är muntlig och den kommer du att göra i grupp. Var och en får redovisa en uppgift åt gången, därefter får kamraterna kommentera och tillsammans utvecklar ni lösningen på de givna uppgifterna. Den muntliga delen kommer vi att genomföra allt eftersom i april/maj.
Vi kommer att repetera hela grundskolans matematik och även göra gamla nationella prov som övningsprov inför det "skarpa" nationella provet.
Vårterminen blir en riktig examenstermin, med många tillfällen att träna provnerverna.
Bäst förberedelse inför alla nationella proven är att vara utvilad, mätt och belåten.
Ta gärna med fika till provtillfället.
Lycka till, allesammans!
Mervi
Arbetsplan i matematik VG-MVG-nivå 9C2 kap 4 ekvationer
Här nedan följer planeringen för kapitel 4, som handlar om ekvationer som problemlösningsmetod. OBS! Första veckan (v.2) är repetition av kap 3, procent och bråk, för de som ännu inte har nått målen för föregående kapitel.
- Må 50 min
- Ti 50 min
- To 60 min
- Språkval
- Elevens val
OBS! Läxan är att göra klart enligt planeringen.
MÅL för kapitel 4:
- Att kunna konstruera matematikproblem.
- Att kunna hantera problem där användbara uppgifter hämtas i tabeller och diagram.
- Att kunna hantera problem med hjälp av ekvationer.
- Att öka färdigheten inom alla grundskolans matematikmoment.
Nedan ser du min planering för genomgångar. Om du och dina pluggkompisar behöver någon annan genomgång be mig. Vi kommer också att ibland ha någon form av praktiskt arbete.
|
Må |
Ti (resurs) |
To (resurs) |
Läxa |
2
|
Start kap 4. Ögna igenom sid. 138-147 |
Diagnos sid. 148-149 |
Repetition på kanal 1 |
Träna på det som du är osäker på. |
3
|
Start kanal 2 Vad är det okända talet? sid.156 Tänk ekvationer på annat vis, i nya spår. Sid. 157 |
Okänt tal i både höger och vänster led. Sid. 158 En ny ekvationslösningsmetod. Sid 159 |
Träna mer på ekvationslösningsmetoden med hjälp av räknegåtor och räknespår. Sid. 160-161
|
|
4
|
Ekvationer som problemlösningsmetod. Sid 162-163. |
Mer träning på ekvationslösning i läsetal. Sid. 164-165 |
OBS! Ett nytt begrepp: ekvationssystem. Du ska kunna rita grafer till olika ekvationer. Med hjälp av detta kan du lösa problem genom att läsa av i diagram som du har ritat. Sid. 166-167 |
|
5
|
Problem som handlar om cirklar. Hjälps åt med dessa uppgifter. Försök själv först!!! Sid. 168-169
|
VG-prov |
MVG-prov |
|
6 |
TEMAVECKA!!!
|
|
||
7 |
SPORTLOV!!!
|
|
Tisdagen den 1 februari gör du VG-provet! På torsdagen samma vecka kan du göra MVG-provet!
Ny planering kommer efter sportlovet!
Lycka till med alla okända tal och ekvationslösningsmetoder!
Mervi
Arbetsplan i matematik G-nivå 9C2, kapitel 4 ekvationer
Här nedan följer planeringen för kapitel 4, som handlar om ekvationer som problemlösningsmetod. OBS! Första veckan (v.2) är repetition av kap 3, procent och bråk, för de som ännu inte har nått målen för föregående kapitel.
Följande lektioner/tillfällen finns till för dig i ditt tränande:
- Må 50 min
- Ti 50 min
- To 60 min
- Språkval
- Elevens val
- Träningshäfte
OBS! Läxan är att göra klart enligt planeringen.
MÅL för kapitel 4:
- Att kunna konstruera matematikproblem.
- Att kunna hantera problem där användbara uppgifter hämtas i tabeller och diagram.
- Att kunna hantera problem med hjälp av ekvationer.
- Att öka färdigheten inom alla grundskolans matematikmoment.
Nedan ser du min planering för genomgångar. Om du och dina pluggkompisar behöver någon annan genomgång be mig. Vi kommer också att ibland ha någon form av praktiskt arbete.
|
Må |
Ti (resurs) |
To (resurs) |
Läxa |
2
|
Omvandling mellan bråk, decimalform och procent, samt storleksordning av densamma. Träna på följande sid: 118, 123, 125 |
Förändringsfaktor
Träna på följande sid: 119, 121, 122, |
Överslagsräkning=avrundning=närmevärde, Hur många procent är t.ex. 3 av 5? Vad är 1 % av 100 kr? Träna på följande sid: 114, 120, 130, 131
Omprov hos Gabriel i A32 kl |
Träna på det som du är osäker på. |
3
|
Start kap 4 Teckna och lös ekvation s. 140-141 |
Formelsamband och ekvationslösning s.142-143 |
Problem s. 144-145 |
Du som har fått träningshäftet jobbar med som läxa inför provet! |
4
|
Cirkelsamband s. 146-147
|
Diagnos |
Repetition kanal 1, sid. _______ |
|
5
|
Repetition kanal 1, sid. _______
|
PROV |
|
|
6 |
TEMAVECKA!!!
|
|
||
7 |
SPORTLOV!!!
|
|
Tisdagen den 1 februari gör du G-prov!
Ny planering kommer efter sportlovet då vi börjar repetitionen på grundskolans matte i den sista matteboken.
Lycka till med alla okända tal och ekvationslösningsmetoder!
Mervi