Arbetsplan för NO-avsnittet Atom- och kärnfysik
Läs på följande sidor i din fysikbok PULS sid 230-249, PULS FOKUS sid 170-185
På s. 249 finns frågor till kapitlet, du ska göra fråga 1-11 på ”minns du”, om du satsar på vg/mvg bör du även göra fråga 1-5 på ”förstår du”.
Vi har följande veckor till förfogande för avsnittet: v. 2-5
Vår strävan med olika övningar och möjligheten att själv välja aktuell nyhetsstoff är att:
- Utveckla kunskap om grundläggande fysikaliska begrepp inom området atom- och kärnfysik.
- Utveckla kunskap om olika slag av strålning och dess växelverkan med materia och levande organismer.
- Utveckla förmågan att använda våra fysikkunskaper i diskussioner om konsekvenser av fysikens tillämpningar i samhället.
Betygkriterier:
G-nivå
1. Känna till atomens uppbyggnad.
2. Känna till vad som menas med isotop.
3. Kunna använda sig av atomnummer och masstal.
4. Kunna beskriva vad som menas med radioaktivitet.
5. Känna till alfastrålning, betastrålning och gammastrålning.
6. Kunna redogöra för en (gärna fler) tillämpning av radioaktiva ämnen.
7. Känna till riskerna med radioaktiv strålning.
8. Kunna beskriva vad som händer vid fission och fusion.
VG/MVG-nivå
- Kunna förklara hur fission utnyttjas i samhället.
- Kunna koppla samman fusion i ett ”ursprungs” sammanhang.
- Kunna använda dina fysikkunskaper för att värdera ställningstaganden i frågor som rör
miljö och hälsa.
- Kunna använda dina fysikkunskaper i situationer som för dig är nya.
OBS! Kolla in den separata MVG-uppgift.
MVG-uppgift
- Granska en argumentation/debatt rörande frågor om miljö, resurshushållning, hälsa eller teknik med hjälp av dina fysikkunskaper (och övriga kunskaper).
Debatten ska handla om något inom atom- kärnfysiken. För att få MVG krävs förutom att du själv tar ställning i frågan att du granskar de intressen och värderingar som ligger bakom olika ställningstaganden. Du ska dels lämna in 1-2 A4-sidor till mig, dels sammanfatta din granskning för övriga i klassen. Följande modell kan vara bra att följa;
1. Beskriv vad argumentationen/debatten handlar om? Vad tycker de inblandade
parterna?
2. Vilka intressen och värderingar ligger bakom de olika ställningstaganden?
3. Vad tycker du? Ta hänsyn till naturvetenskapliga, etiska och estetiska perspektiv.
4. Källhänvisning, vart har du hittat din argumentation/debatt?
|
Må |
Ti |
On |
Läxa |
2
|
Presentation av vårens innehåll i NO och Ma med nationella prov. Start på Atom- och kärnfysik. Genomgång: Materians minsta beståndsdelar, det vi inte kan se med blotta ögat, elementarpartiklarna. |
Utdelning av stenciler med övningsuppgifter. Genomgång och eget arbete. |
Genomgång: Hur olika grundämnens atomer ser ut enligt atommodellen. Antal protoner, neutroner i atomkärnan och elektroner i de olika energinivåerna (elektronbanorna). |
|
3
|
Repetition av atommodellen. Viktigt att du lär dig rita hur en atom är uppbyggd!
|
Genomgång: Vad händer då elektroner förflyttas mellan olika energinivåer? Lab. Snärta upp klisterkuvert – ljusfenomen. Extra genomgång på atomnummer, masstal, protoner, neutroner och elektroner.
|
De la Gardie - Open |
Läs på sid. 230-234 i PULS-boken.
Läs på sid. 170-174 i PULS FOKUS-boken. |
4
|
Radioaktivitet, alfastrålning och betastrålning. |
Gammastrålning Lab. Mätning av strålning och vad stoppar strålning? |
Varför är strålning farligt? Halveringstid Hur kan radioaktivitet utnyttjas? Läxförhör! |
Läs på sid. 235-241 i PULS-boken.
Läs på sid.175-181 i PULS FOKUS-boken. |
5 |
Två olika former av kärnreaktioner, fission och fusion.
|
Repetitionslektion |
Repetitionslektion Läxförhör! |
Läs på sid. 242-245, 248, 249 i i PULS-boken. Läs på sid. 182-185 i PULS FOKUS-boken. |
6 |
TEMAVECKA |
|||
7 |
SPORTLOV |
Strålande lycka till er alla med atomkraft!
Mervi